Teleurstellende raadsvergadering: geen gratis parkeren en maximumsnelheid belangrijke verkeersaders naar 30 km per uur

De gemeenteraadsvergadering van 28 september 2023 was voor VOTE in meerdere opzichten een bijzonder teleurstellende. Op de agenda van de raadsvergadering stonden onder andere het parkeerbeleid en het Mobiliteitsplan, waarin de visie van de gemeente over het wegennet en de bereikbaarheid wordt bepaald. Waar VOTE fanatiek voorstander is van gratis parkeren, kozen de overige partijen (met uitzondering van H&G en lid Gerrie van Asten) ervoor om het betaald parkeren te handhaven. Ook onze bezwaren over de afwaardering en herinrichting van een aantal belangrijke wegen, werden niet gedeeld door het merendeel van de gemeenteraad.



Bericht gaat verder onder de afbeelding

Geen gratis parkeren in het centrum van Valkenswaard

VOTE is en blijft voorstander van gratis parkeren in het centrum. Valkenswaard wil zich positioneren als dé gastvrije vrijetijdsgemeente in de regio. Een gemeente waar het goed vertoeven is voor zowel bezoekers als inwoners. Al helemaal nu ons centrum een flinke opknapbeurt heeft gekregen. Daar past volgens VOTE géén ongastvrij parkeerbeleid met betaald parkeren bij, al helemaal niet als alle omliggende buurgemeenten wél een gratis parkeerbeleid hebben ingevoerd. Maar niet alleen voor bezoekers van buitenaf denken we dat gratis parkeren een welkome verandering was geweest. Onze inwoners, winkeliers en horeca-uitbaters hebben er óók baat bij als men langer in het centrum vertoeft zonder dat de parkeermeter loopt.


Maar inwoners verdienen ook duidelijkheid. Het college wilde gratis parkeren gefaseerd invoeren in een periode van zes jaar. Dat is onoverzichtelijk, onduidelijk en zal leiden tot zoekverkeer. Parkeerders moeten weten waar ze aan toe zijn in Valkenswaard. Wij dienden samen met H&G hiervoor een amendement in om in één stap over te stappen op een parkeerbeleid met gratis parkeren. De fracties van PvdA, Samen voor Valkenswaard, Vitaal Valkenswaard, Valkenswaard Lokaal, VVD en CDA waren tegen het amendement. Deze partijen wilden betaald parkeren behouden.


Het gevolg was dat, tot grote teleurstelling van VOTE, gekozen is voor een parkeerbeleid waar inwoners en bezoekers blijven betalen om te mogen parkeren. Wat ons betreft is dit een tegenslag voor zowel inwoners en bezoekers als ondernemers van ons centrum. 


Leenderweg, De Smelen en de Merendreef naar 30 km/u

In het Mobiliteitsplan is voorgesteld om de Leenderweg (van kruising Europalaan tot kruising De Smelen) aan te pakken en af te waarderen naar een verkeersluwe 30 km/u weg. Daarnaast worden ook De Smelen en de Merendreef afgewaardeerd tot een 30 km/u-weg.


Wij erkennen het feit dat de Leenderweg aangepakt dient te worden: de weg is onoverzichtelijk en de afwatering is bijzonder slecht. Toch is deze straat dé verkeersader van en naar het centrum en de Europalaan vanuit het oosten. VOTE vindt dan ook dat het (noord)oosten van de gemeente bereikbaar moet blijven voor doorgaand verkeer op de wegen die daarvoor geschikt zijn. Juist de Merendreef en De Smelen zijn hiervoor de perfecte wegen. Als zowel De Smelen, de Merendreef én de Leenderweg naar 30 km/u gaan, vrezen we voor een toename aan sluipverkeer en extra verkeersopstoppingen op de Leenderweg.


Een amendement van VOTE om deze wegen te handhaven als 50 km/u-weg, haalde het ook niet. 


Herinrichting kruising Luikerweg/Dommelseweg en Florapark blijft, ondanks bezwaren van omwonenden

Een gebrekkig onderdeel van het Mobiliteitsplan volgens VOTE is de voorgenomen herinrichting van de kruising van de Dommelseweg met de Luikerweg. Omwonenden en ondernemers trokken bij ons eerder al aan de bel dat zij nauwelijks betrokken zijn bij deze herinrichting en dat zij zich niet kunnen vinden in de voorgestelde plannen. VOTE deelt deze mening. Inwoners dienen vooraf goed betrokken te zijn bij plannen die hen direct aangaan, iets wat in deze naar onze mening onvoldoende is gebeurd. Daarnaast stellen we grote vraagtekens bij de verkeersveiligheid, met name voor fietsverkeer. De voorgestelde herinrichting heeft volgens VOTE een dusdanig ingrijpend effect voor verkeer uit alle richtingen dat het onwenselijk is om de voorgestelde onlogische en potentieel onveilige situatie goed te keuren. VOTE zag liever dat er een gedragen plan ná goed overleg met omwonenden aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.


Ons amendement om de herinrichting te herzien en te schrappen uit het Mobiliteitsplan kon niet op steun rekenen. Na een schorsing hebben we ons amendement omgezet in een motie om te waarborgen dat inwoners betrokken worden, met de kanttekening dat we tijdens de begrotingsbehandeling ongetwijfeld terugkomen met aanvullende instrumenten voor dit agendapunt. De motie werd in meerderheid aangenomen.


Positieve afsluiting: verbetering OV-verbinding van oost naar west en bereikbaarheid Schaapsloop

Er was toch één meevaller. Een motie van VOTE over het verbeteren van de bereikbaarheid van de Schaapsloop en het inzetten op een betere oost-west verbinding door Valkenswaard werd unaniem aangenomen. VOTE vroeg de wethouder om het belang van een volwaardige oost-west verbinding te benadrukken bij vervoerder BRAVO en om proactief bij ondernemers aan de Schaapsloop te informeren hoe zij denken over een OV-verbinding met haltes aan de Schaapsloop.


Op dit moment is het niet mogelijk om met het openbaar de Schaapsloop te bereiken. Werknemers van de daar gevestigde bedrijven hebben dus geen duurzaam alternatief om naar hun werk te komen. Dat is vreemd, want van werkgevers wordt wél verwacht dat zij verduurzamen. Daarnaast rijden er op dit moment alleen kleine buurtbussen van en naar regiogemeenten ten oosten van onze gemeente. Valkenswaard is gebaat bij een beter bereikbaar centrum en inwoners zijn gebaat bij een betere verbinding naar de omliggende dorpen. 

door Bas van Gorp 23 nov., 2023
Valkenswaard Centrum: VOTE brengt leven in de brouwerij!
21 jul., 2023
Kermispolitiek
door Bas van Gorp 30 jun., 2023
Kraakhelder signaal voor de toekomst: horecagebied Luikerweg blijft uitgaansgebied
door Joost Beerens 17 sep., 2022
VOTE maakt inmiddels een half jaar deel uit van de gemeenteraad van Valkenswaard. Een geschikt moment om terug te kijken op wat we de afgelopen periode bereikt hebben, maar ook om vooruit te blikken op onze plannen voor de nabije toekomst.
22 jul., 2022
Noodlokalen voor OBS 't Smelleken
21 jul., 2022
Wethouder Pijnenburg feliciteert winnaars Foot printers project SG Were Di
02 jul., 2022
Op donderdag 30 juni 2022 heeft de gemeenteraad unaniem het raadsprogramma vastgesteld. Wij waren hiervan initiatiefnemer en zijn blij dat de gemeenteraad unaniem vertrouwen heeft uitgesproken in een nieuw geluid. Ook Rens Pijnenburg is namens VOTE geïnstalleerd als wethouder, waardoor Robèr Coolen zijn raadszetel heeft ingenomen.
Meer laatste nieuws
Share by: